Studiuj na NAJLEPSZEJ UCZELNI Rolniczej w Polsce Według Rankingu Perspektywy

Informacje o Rekrutacji na Studia

Informacje dotyczące rekrutacji i studiów na Wydziale Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu. Elektroniczna rejestracja.

Dodatkowy Nabór
od 1 Sierpnia

(na kierunki z wolnymi miejscami)

perspektywy2017

Architektura Krajobrazu
Uczelnie rolnicze

Oferta dla szkół średnich

Zapraszamy szkoły średnie do skorzystania z oferty wykładów przygotowanych przez pracowników naszego Wydziału

Wykłady   Warsztaty

Ranking Perspektywy 2018Architektura Krajobrazu
Kierunki rolnicze i leśne

Oferta warsztatów

Zapraszamy szkoły średnie do skorzystania z oferty warsztatów przygotowanych przez pracowników naszego Wydziału.

Warsztaty dotyczą tematyki z zakresu ogrodnictwa, jak i architektury krajobrazu. Trwają one 1-3 godzin lekcyjnych i mogą się odbyć na terenie naszej Uczelni, ewentualnie niektóre u Państwa w szkołach. W celu ustalenia terminu proszę kontaktować się bezpośrednio z autorem warsztatu, korzystając z podanego adresu mailowego.

Warsztaty dla szkół

Nr

Temat zajęć

Typ zajęć i miejsce realizacji

Kontakt

Uwagi

 

KATEDRA BOTANIKI

 

1

Techniki wykonywania preparatów mikroskopowych

Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z podstawowymi metodami preparatyki roślinnej pozwalającej na przeprowadzenie obserwacji z użyciem mikroskopu świetlnego. Uczestnicy będą wypłukiwać materiały zapasowe z organów spichrzowych. Wykonają cięcia ręczne (poprzeczne) w rdzeniu bzowym, będą zdejmować epidermę oraz przygotują odciski epidermy metodą nabłonkową.

Zajęcia laboratoryjne – sala ćwiczeń Katedry i

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

2

Budowa komórki roślinnej

W trakcie warsztatów umożliwimy uczniom obserwację: chloroplastów chromoplastów, jądra komórkowego, materiałów wydalniczych roślin (różne formy kryształów szczawianu wapnia), ścian komórkowych niezmodyfikowanych i zmodyfikowanych (lignifikacja, suberynizacja, kutykulryzacja). Zakres tematyki zajęć będzie uzgodniony indywidualnie z nauczycielem.

Zajęcia laboratoryjne – sala ćwiczeń Katedry

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

3

Roślinne materiały zapasowe (zajęcia mikroskopowe)

W trakcie warsztatów uczniowie dowiedzą się  czy rośliny, podobnie jak inne organizmy żywe, również gromadzą materiały zapasowe, a jeśli tak, to odpowiemy sobie na pytania w jakim celu, gdzie i w jaki sposób to się odbywa?   Wyjaśnimy także, kiedy dana substancja jest materiałem zapasowym, a kiedy nim nie jest i pokażemy, na przykładach, jakie związki chemiczne i gdzie są w roślinach odkładane ‘na później’. Uczestnicy zajęć będą wykonywali preparaty mikroskopowe i prowadzili obserwacje z użyciem mikroskopu świetlnego, przeprowadzą także reakcje barwne na wykrywanie wybranych materiałów zapasowych.  Uczniowie będą też po zajęciach wiedzieli dlaczego np. warto spożywać razowe pieczywo oraz będą potrafili uzasadnić dlaczego  produkty ryżowe czy owsiane uważa się za lekkostrawne.

Zajęcia laboratoryjne – sala ćwiczeń Katedry

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

4

Co łodyga ma w środku?  Charakterystyka podstawowych tkanek roślinnych (zajęcia mikroskopowe)

W trakcie zajęć scharakteryzowane zostaną podstawowe tkanki roślinne, a także porównane będą różne typy łodyg o budowie pierwotnej i wtórnej u powszechnie znanych gatunków roślin użytkowych.

Zajęcia laboratoryjne – sala ćwiczeń Katedry

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

5

Jak to z liściem było – jego historia od początku do końca  (zajęcia mikroskopowe)

Uczestnicy warsztatów zostaną zapoznani z etapami rozwoju liścia oraz z różnorodnością funkcji, jakie może pełnić ten organ roślinny. Dzięki preparatom mikroskopowym zajrzą do wnętrza liści roślin z różnych grup systematycznych i będą mogli porównać ich budowę anatomiczną.

Zajęcia laboratoryjne – sala ćwiczeń Katedry

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

6

Pyłek – wróg czy przyjaciel? (zajęcia mikroskopowe)

Na zajęciach można się będzie zapoznać z różnorodnością form ziaren pyłku, sposobem ich klasyfikacji, a także z ich budową. Na koniec usłyszycie też słów kilka o alergiach pyłkowych.

Zajęcia laboratoryjne – sala ćwiczeń Katedry

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

7

Różnorodność morfologiczna kwiatów i kwiatostanów

Na warsztatach uczniowie zapoznają się z budową kwiatów i kwiatostanów oraz poznają ich klasyfikacje. Na koniec samodzielnie opiszą oraz rozpoznają wybrane typy kwiatów i kwiatostanów.

Zajęcia laboratoryjne – sala ćwiczeń Katedry

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

8

Budowa owoców i ich rodzaje

Na warsztatach uczniowie zapoznają się z budową owoców i poznają ich klasyfikacje. Na koniec samodzielnie rozpoznają wybrane typy owoców.

Zajęcia laboratoryjne – sala ćwiczeń Katedry

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

9

Różne typy nasion – morfologia i anatomia

Na zajęciach najpierw przypomnimy uczniom w jaki sposób i gdzie powstają nasiona, a potem postaramy się udowodnić, na wybranych przykładach, że nasiona to bardzo ważne struktury roślinne, które stanowią schronienie dla zawiązka nowej rośliny. To w nich rozwija się nowe życie w postaci zarodka, z którego powstanie nowy osobnik. Na zajęciach uczniowie będą korzystać z mikroskopu stereoskopowego po to, by mogli samodzielnie, na wybranych przykładach, poznać jak wyglądają nasiona różnych gatunków roślin od zewnątrz i określić jakie cechy budowy morfologicznej są dla nasion różnych gatunków roślin charakterystyczne (wielkość, kształt, kolor, cechy powierzchni). Uczniowie będą także preparowali różne typy nasion w celu jak najlepszego poznania ich budowy anatomicznej.

Zajęcia laboratoryjne – sala ćwiczeń Katedry

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

10

Przegląd systematyczny glonów planktonowych (zajęcia mikroskopowe)

Na zajęciach przedstawione zostaną najważniejsze informacje dotyczące ekologii, systematyki i morfologii glonów planktonowych. Przedstawicieli głównych grup systematycznych będzie można oglądać pod mikroskopem świetlnym korzystając z żywych prób wody oraz z prób zakonserwowanych.

Zajęcia laboratoryjne – sala ćwiczeń Katedry

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne;

zajęcia mikroskopowe

11

Zakwity glonów planktonowych w ekosystemach wodnych – przyczyny i skutki. Obserwacje mikroskopowe sinic potencjalnie toksycznych.

Uczniowie dowiedzą się jak rozpoznawać zakwity glonów “gołym okiem”, jakie są przyczyny i skutki tego zjawiska oraz będą mogli oglądać pod mikroskopem przedstawicieli sinic, których zakwity są najbardziej niebezpieczne dla kręgowców.

Zajęcia laboratoryjne – sala ćwiczeń Katedry

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

12

Życie w kropli wody – identyfikacja organizmów żyjących w jeziorach i stawach (maj/czerwiec)

Zajęcia będą polegały na oglądaniu pod mikroskopem i identyfikacji organizmów żyjących w wodzie pobranej ze stawu lub jeziora. Będą to zarówno glony, jak i przedstawiciele zooplanktonu (wrotki, skorupiaki), nicienie, larwy owadów, stułbie itp.

Zajęcia laboratoryjne – sala ćwiczeń Katedry

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne;

realizowane w maju i w czerwcu

13

Mchy i wątrobowce Polski - podobne  w wyglądzie, różne w pozostałym

Zajęcia przedstawiają krajową różnorodność mchów i wątrobowców. Koncentrują się na różnicach w budowie organów wegetatywnych i generatywnych obu grup mszaków i ich konsekwencji w strategiach opanowywania siedlisk tych roślin w przyrodzie. Na zajęciach uczniowie wykonują preparaty mikroskopowe liści, różnego typu rozmnóżek (jedno i wielokomórkowych) oraz zarodników.

Zajęcia laboratoryjne – sala ćwiczeń Katedry

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

14

Mchy torfowce – nieocenione rezerwuary wody w przyrodzie

Zajęcia są wprowadzeniem do biologii i ekologii mszaków. W sposób szczególny omawiają budowę morfologiczną i anatomiczną mchów torfowców, w kontekście ich roli w retencjonowaniu i obiegu wody w przyrodzie. Uczniowie samodzielnie wykonują preparat mikroskopowy liścia torfowca (wraz z barwieniem błękitem metylenowym) oraz opisują elementy budowy anatomicznej, w powiązaniu z pełnioną przez nich funkcją. Uzupełnieniem zajęć jest przegląd typów ekosystemów lądowo-błotnych z dominacją torfowców (różnego typu torfowiska, bory i brzeziny bagienne).

Zajęcia laboratoryjne – sala ćwiczeń Katedry

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

15

Miasta skąpane w zieleni

Zajęcia poruszają problematykę zieleni jako niezbędnego składnika każdego miasta. Składają się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna obejmuje zarys historii kształtowania zieleni w miastach, klasyfikację terenów zieleni i ich funkcje. Część praktyczna polega  na pracy projektowej mającej na celu uzupełnienie luk w systemie zieleni miejskiej Poznania oraz innych miast Polski.

Zajęcia projektowe – sala ćwiczeń Katedry  (zajęcia mogą się ewentualnie odbyć w szkole)

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne (aktualne do września 2018)

16

Czy matematykę można zobaczyć?

Zajęcia poruszają tematykę geometrii fraktalnej, złotych kątów oraz ciągów Fibonacciego występujących w przyrodzie, które sprawiają, że otaczający nas świat roślin jest tajemniczy i fascynujący. Składają się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna obejmuje podstawy matematycznego piękna przyrody oraz przykłady układów fraktalnych występujących w świecie roślin. Część praktyczna polega na pracy projektowej, której efektem będą projekty kwietników sezonowych opartych na geometrii fraktalnej.

Zajęcia projektowe – sala ćwiczeń Katedry (zajęcia mogą się ewentualnie odbyć w szkole)

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne (aktualne do września 2018)

17

Jak zostać miejskim ogrodnikiem?

Zajęcia poruszają tematykę miejskiego ogrodnictwa dążącego do samowystarczalności żywnościowej miast, która w obliczu współczesnych tendencji demograficznych powoli staje się koniecznością pozwalającą na zachowanie równowagi w miastach. Składają się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna obejmuje krótki zarys historii miejskiego ogrodnictwa, jego formy oraz współczesne kierunki rozwoju. Część praktyczna polega na pracy projektowej, której efektem będzie projekt działki w miejskim ogrodzie działkowym.

Zajęcia projektowe – sala ćwiczeń Katedry (zajęcia mogą się ewentualnie odbyć w szkole)

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne (aktualne do września 2018)

18

Rozpoznawanie rodzimych drzew i krzewów (Ogród Dendrologiczny UP w Poznaniu)

Zajęcia mają na celu zapoznanie uczniów ze zróżnicowaniem rodzimej dendroflory. Pokażemy cechy umożliwiające szybkie rozpoznanie blisko spokrewnionych gatunków.  

Zajęcia terenowe

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

19

Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych (Ogród Dendrologiczny UP w Poznaniu lub Arboretum Kórnickie)

Czy rośliny nagonasienne to grupa mało zróżnicowana? W trakcie zajęć zobaczymy rośliny z rodzin sosnowatych, cyprysowatych, cisowatych i miłorzębowatych. Pokażemy, które cechy umożliwiają prawidłowe rozpoznanie gatunków i opowiemy w jakich warunkach naturalnych występują oraz jakie jest ich aktualne i historyczne zastosowanie.

Zajęcia terenowe

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

20

O czym szumią wierzby (Ogród Dendrologiczny UP w Poznaniu)

Biorąc udział w krótkim spacerze po Ogrodzie Dendrologicznym Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, uczniowie będą mogli przyjrzeć się z bliska kilkunastu gatunkom wierzb. Dowiedzą się które gatunki należą do najczęściej występujących w Polsce i jak je rozpoznawać, a także jaką rolę odgrywają w krajobrazie Polski i rodzimej gospodarce.

Zajęcia terenowe

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

21

Wiosna w żyznym lesie liściastym na przykładzie grądu (kwiecień; miejsce do uzgodnienia)

 

Las dębowo-grabowy jest szczególnie atrakcyjny wizualnie na przełomie kwietnia i maja. Wtedy to dochodzi do krótkotrwałego, masowego kwitnienia wczesnowiosennych bylin tworzących zwarty, kolorowy kobierzec na dnie lasu. Zjawisko to nazywane jest aspektem wiosennym. W trakcie zajęć uczniowie dowiedzą się dlaczego aspekt wiosenny występuje wyłącznie w żyznych lasach liściastych, jaką formę życiową reprezentują gatunki tworzące aspekt wiosenny, jakie to są gatunki i jakie mają indywidualne strategie życiowe.

Zajęcia terenowe

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

22

Grusza polna (Pyrus pyraster) – morfologia, symbolika i funkcja w kulturze

 

Prezentacja dotyczy morfologii drzewa na przykładzie gruszy. Z jej pomocą można zapoznać uczniów z terminologią morfologiczną i przekazać informacje o pokroju, pąkach, ulistnieniu, unerwieniu, kształtach liści, rodzaju kwiatostanów i owoców, skulpturze nasion itp. Ponadto można przedstawić różnorodne sposoby funkcjonowania motywu gruszy i gruszki w szeroko pojętych obszarach kultury – grusza jest obecna we frazeologii polskiej, ludowych porzekadłach, aforyzmach i sentencjach, w sferze symboliki, związanej zarówno z kulturowym kręgiem Europy, jak i w kulturze Wschodu, występuje także w sztuce, i jest ponadto jedną z najważniejszych figur w literaturze.

Wykłady  – sala ćwiczeń Katedry (zajęcia mogą się ewentualnie odbyć w szkole)

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 1 godz. lekcyjna

23

Jak rozmnażają się rośliny ? – teoria i praktyka

Prezentacja zawiera podstawowe informacje i definicje wyjaśniające istotę i sposoby rozmnażania się roślin ze szczególnym zwróceniem uwagi na aspekty praktyczne i możliwości wykorzystania rozmnażania wegetatywnego i generatywnego roślin w praktyce ogrodniczej. W prezentacji zasygnalizowano również znaczenie i możliwości wykorzystania owoców i nasion w badaniach naukowych opartych o obserwacje mikroskopowe i związanych z systematyką i taksonomią roślin, na przykładzie badań, które prowadzi autorka prezentacji.

Wykłady  – sala ćwiczeń Katedry (zajęcia mogą się ewentualnie odbyć w szkole)

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 1 godz. lekcyjna

24

Zakwity glonów w ekosystemach wodnych

Zakwity glonów są zjawiskiem coraz częściej spotykanym w stawach, jeziorach i w morzach, zazwyczaj w okresie letnim. Specyficzne zabarwienie i duża mętność wody budzą zainteresowanie oraz niepokój, szczególnie w przypadku akwenów wykorzystywanych rekreacyjnie. Długotrwałe i częste „zakwity” są przejawem zaburzenia równowagi ekologicznej w ekosystemach wodnych. Szczególnie niebezpieczny dla ludzi i zwierząt kręgowych jest masowy pojaw glonów wydzielających toksyczne substancje. Utrzymujący się intensywny rozwój glonów w stawach i jeziorach parkowych oraz ogrodowych obniża też walory estetyczne terenów zieleni, co ma szczególne znaczenie na obszarach zurbanizowanych. Celem prelekcji jest przedstawienie przyczyn i skutków zakwitów glonów,  metod ich zapobiegania i zwalczania oraz zdjęć gatunków, które najczęściej tworzą zakwity wody w naszych warunkach klimatycznych.

Wykłady  – sala ćwiczeń Katedry (zajęcia mogą się ewentualnie odbyć w szkole)

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 1 godz. lekcyjna

25

Jeżyny atakują! Czy mogą one posłużyć jako wskaźnik zmian w szacie roślinnej związanych z ocieplaniem się klimatu (na przykładzie środkowej części Pomorza Zachodniego)?

Jeżyny są kompleksem agamicznym, złożonym z dużej liczby taksonów (w Polsce ponad 100 gatunków!) o zróżnicowanych i na ogół dość dobrze wyodrębnionych zasięgach, urozmaiconych preferencjach ekologicznych i zdolności do szybkiej kolonizacji nowych obszarów, co sprawia, że mogą posłużyć jako potencjalne źródło informacji o aktualnych procesach zachodzących w szacie roślinnej pod wpływem zmian klimatycznych. W północnej części Polski rodzaj Rubus był dotychczas zaskakująco słabo reprezentowany, co w szczególności dotyczy to środkowej części Pomorza Zachodniego, gdzie możemy mówić o lokalnej „pustyni jeżynowej”. Czy taki stan rzeczy może się zmienić nieodległej perspektywie czasowej?

Wykłady  – sala ćwiczeń Katedry (zajęcia mogą się ewentualnie odbyć w szkole)

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 1 godz. lekcyjna

26

Obcy w natarciu… czyli krótko o ekspansjach i inwazjach roślin

Ekspansje i inwazje gatunków geograficznie obcych są obecnie jednym z ważniejszych zagrożeń dla różnorodności biologicznej w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. Szacuje się, że rośliny obce stanowią około 30% ogółu gatunków występujących w Polsce. W grupie tej obok gatunków przejściowo zadomowionych oraz gatunków zadomowionych lecz nieekspansywnych, znajdują się też takie, które rozprzestrzeniają się dynamicznie, zmieniając ekosystemy do których wkroczyły. Wykład opowiada na kilka pytań. Jakie są drogi migracji gatunków obcych?  Jakie jest tempo ekspansji? Ile gatunków introdukowanych staje się inwazyjnymi? Co robi branża ogrodnicza wobec problemu roślin.

Wykłady  – sala ćwiczeń Katedry (zajęcia mogą się ewentualnie odbyć w szkole)

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 1 godz. lekcyjna

27

Rośliny kulturowe na cmentarzach

Celem wykładu jest zapoznanie uczniów z roślinami naczyniowymi jakie występują na starych, nieczynnych cmentarzach oraz na współczesnych cmentarzach. Uczniowie dowiedzą się, które rośliny wprowadzone do uprawy miały dawniej znaczenie symboliczne i jaka była ich symbolika.

Wykłady  – sala ćwiczeń Katedry  (zajęcia mogą się ewentualnie odbyć w szkole)

Dr Renata Nowińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 1 godz. lekcyjna


Katedra Dendrologii, Sadownictwa i Szkółkarstwa

27

Stare odmiany drzew owocowych w krajobrazie

Przedstawione zostaną odmiany różnych gatunków sadowniczych, które często możemy spotkać w naszych ogrodach oraz starych nasadzeniach śródpolnych i pasach drogowych zwłaszcza w małych miejscowościach. Zwrócona będzie  uwaga na znaczenie tych roślin w kształtowaniu bioróżnorodności i ich rola w krajobrazie. Omówione zostaną również zasady pielęgnacji drzew (ochrona, cięcie itp.).

Możliwość realizacji wykładu przez cały rok, na terenie Wydziału. 

Dr hab. Zofia Zydlik

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 3 godz. lekcyjne

28

Drzewa i krzewy o jadalnych owocach

Omówione zostaną gatunki drzew i krzewów, które często możemy spotkać w naszym otoczeniu. Przedstawione będą ich najważniejsze właściwości oraz zastosowanie nie tylko w kształtowaniu krajobrazu, ale również jako element urozmaicenia naszej diety.

Możliwość realizacji wykładu przez cały rok, na terenie Wydziału.

Dr hab. Zofia Zydlik

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

29

Drzewa i krzewy do małych założeń ogrodowych

Omówione zostaną zasady doboru taksonów do nasadzeń na niewielkich przestrzeniach oraz zostanie zaprezentowanych po kilkanaście propozycji gatunków i odmiano o różnym zastosowaniu w aranżacji ogrodów.

Możliwość realizacji wykładu przez cały rok, na terenie Wydziału i w szkołach.

Dr inż. Marcin Kolasiński

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

30

Zapoznanie z różnymi technikami okulizacji i szczepienia

Celem warsztatów jest zapoznanie uczestników z różnymi sposobami uszlachetniania roślin sadowniczych i ozdobnych. Prowadzący po krótkiej prezentacji multimedialnej zademonstruje najczęściej stosowane metody szczepienia (na stosowanie, w klin, kożuchówka, w szparę boczną, na przystawkę i w rozczep) i okulizacji (w literę T i na przystawkę). Uczestnicy mogą także sami popróbować wykonać bezpieczniejsze metody okulizacji.

Możliwość przeprowadzenia warsztatów zarówno na miejscu jak i w szkołach, przez cały rok.

Dr hab. Aleksander Stachowiak

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 1,5 godz. lekcyjnej

31

Zapoznanie się z różnymi technikami ciecia i formowania drzew owocowych

Prowadzący po krótkiej prezentacji multimedialnej zademonstruje najczęściej stosowane metody cięcia drzew i krzewów owocowych młodych i starszych, różnych gatunków. Omówione zostaną także metody letniego ciecia drzew.

Możliwość przeprowadzenia warsztatów zarówno na miejscu jak i w szkołach

Dr hab. Zofia Zydlik

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 3 godz. lekcyjne

(termin: od kwietnia do czerwca).

32

Rozpoznawanie drzew i krzewów nagozalążkowych

Celem proponowanych zajęć jest nauka rozpoznawania podstawowych rodzajów roślin nagozalążkowych na podstawie pędów i szyszek oraz ew. oznaczanie podstawowych gatunków w obrębie rodzajów. Liczba uwzględnionych rodzajów (i ew. gatunków) jest uzależniona od czasu trwania warsztatów (możliwe jest również dostosowanie zakresu materiału do potrzeb danej grupy uczniów, po konsultacji z opiekunem grupy).

Możliwość realizacji warsztatów przez cały rok, na terenie Wydziału.

Dr inż. Joanna Bykowska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 3 godz. lekcyjne

33

Rozpoznawanie drzew i krzewów okrytozalążkowych w stanie bezlistnym

Celem proponowanych zajęć jest nauka rozpoznawania podstawowych taksonów roślin okrytozalążkowych w stanie bezlistnym na podstawie pędów (i częściowo owoców) – zajęcia na sali oraz dodatkowo pokroju i kory – w terenie. Liczba uwzględnionych taksonów jest uzależniona od czasu trwania i miejsca realizacji warsztatów.

Możliwość realizacji warsztatów na terenie Wydziału lub w Ogrodzie Botanicznym UAM w Poznaniu.

Dr inż. Joanna Bykowska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 3 godz. lekcyjne

(termin: od listopada do marca)

34

Rozpoznawanie drzew i krzewów okrytozalążkowych w stanie ulistnionym

Celem proponowanych zajęć jest nauka rozpoznawania podstawowych taksonów roślin okrytozalążkowych w stanie ulistnionym na podstawie liści, kwiatów i owoców – zajęcia na sali oraz dodatkowo pokroju i kory – w terenie. Liczba uwzględnionych taksonów jest uzależniona od czasu trwania i miejsca realizacji warsztatów.

Możliwość realizacji na terenie Wydziału lub w Ogrodzie Botanicznym UAM w Poznaniu.

Dr inż. Joanna Bykowska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 3 godz. lekcyjne

(termin: od maja do października)

35

Zwiastuny wiosny

Podczas spaceru po Ogrodzie Botanicznym przedstawione zostaną najważniejsze gatunki drzew i krzewów kwitnące w okresie wczesnej wiosny, w stanie bezlistnym.

Możliwość realizacji warsztatów na terenie Ogrodu Botanicznego UAM w Poznaniu.

Dr inż. Joanna Bykowska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

(termin: od marca do kwietnia)

36

Ozdoby jesieni

Podczas spaceru po Ogrodzie Botanicznym przedstawione zostaną najważniejsze gatunki drzew i krzewów dekoracyjne jesienią z przebarwionych liści, owoców lub kwiatów.

Możliwość realizacji warsztatów na terenie Ogrodu Botanicznego UAM w Poznaniu.

Dr inż. Joanna Bykowska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

(termin: wrzesień - październik)

 

Katedra Entomologii i Ochrony Środowiska

 

37

Budowa aparatów gębowych owadów

Uczniowie poznają na przykładzie różnych grup troficznych owadów przystosowania morfologiczne do pobierania pokarmu. Będzie można obejrzeć wybrane aparaty gębowe pod mikroskopem oraz dokonać sekcji aparatu gębowego gryzącego.

Zajęcia laboratoryjne – sala ćwiczeń Katedry

Dr inż. Paweł Sienkiewicz

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

38

Jak wspomóc występowanie pożytecznych bezkręgowców w mieście i ogrodzie?

Uczniowie zapoznają się z wybranymi typami „hotelików dla bezkręgowców” oraz wykonają we własnym zakresie wybrane konstrukcje.

Warsztaty – sala ćwiczeń Katedry

Dr inż. Paweł Sienkiewicz

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne (zajęcia należy umówić z miesięcznym wyprzedzeniem)

 

Katedra Fitopatologii i Nasiennictwa

 

39

Mikroskopijni wrogowie roślin

Celem warsztatów jest zapoznanie uczniów z różnymi gatunkami grzybów mikroskopowych powodujących choroby roślin. W trakcie ich trwania uczniowie będą mogli poznać objawy chorób występujących na roślinach i produktach spożywczych, a następnie wykonać preparaty mikroskopowe przedstawiające elementy morfologii grzybów.

Warsztaty – sala ćwiczeń Katedry

Dr inż. Dorota Szopińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

40

Ocena jakości nasion

W ramach warsztatów zostaną przedstawione wybrane metody oceny jakości nasion. Uczniowie będą oceniali kiełkowanie nasion, żywotność nasion testami biochemicznymi oraz zapoznają się z testami inkubacyjnymi oceny zdrowotności nasion i grzybami powszechnie występującymi na nasionach wybranych gatunków roślin warzywnych. Uczniowie dowiedzą się co to jest zdolność kiełkowania (co to są siewki normalne i anormalne, nasiona martwe i zdrowe niekiełkujące) i jak wpływa na wschody roślin. Zapoznają się z podstawowym testem oceny żywotności nasion –  testem tetrazolinowym Lakona (wykonają przekroje nasion wybranych gatunków roślin i na podstawie wybarwienia tkanek określą ich żywotność). Dowiedzą się w jaki sposób wykorzystując mikroskopy identyfikować grzyby wyrosłe na nasionach po inkubacji na podłożu bibułowym i agarowym.

Warsztaty – sala ćwiczeń Katedry

Dr inż. Roman Andrzejak

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

 

Katedra Fizjologii Roślin

 

41

Fotosynteza dla niewtajemniczonych

Zajęcia dotyczą przebiegu fotosyntezy, podstawowego procesu biologicznego warunkującego życie na Ziemi. Na naszych zajęciach laboratoryjnych uczestnicy odnajdą „ukryte barwniki chloroplastowe”, poznają właściwości chlorofilu („roślinna zbrodnia doskonała”). Poza tym wykażą zależność między fazami fotosyntezy, przekonają się o niezbędności dwutlenku węgla dla tego procesu, zaobserwują i zidentyfikują gaz, który rośliny wytwarzają w procesie fotosyntezy („moczarka w roli głównej”).

Warsztaty – sala ćwiczeń Katedry

dr Magda Formela

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

42

Sekrety roślin - wędrówka w nieznane

Uczestnicy warsztatów będą mieli okazję sprawdzić swoją wiedzę o roślinach uczestnicząc aktywnie w warsztatach. Uczniowie odpowiedzą na pytanie, czy rośliny płaczą?. Pokaz prostych eksperymentów wyjaśni skąd bierze się różnorodność kolorystyczna świata roślinnego. Udowodnimy, że kolory w roślinach są często składanką różnych barwników w myśl hasła „barwa tkwi w roślinach”. Przekonają się, że ich kolorystyka zależy także od różnych czynników środowiskowych np. pH środowiska, czy obecności jonów metali wielowartościowych. Dodatkowo dowiedzą się jak światło wpływa na wygląd roślin. A na koniec samodzielnie przygotują „sztuczne nasiona”.

Warsztaty – sala ćwiczeń Katedry

dr Magda Formela

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2,5 godz. lekcyjne

 

Katedra Roślin Ozdobnych

 

43

Komponowanie roślin cebulowych

Zaprezentowane zostaną możliwości wykorzystania wiosennych roślin cebulowych w terenach zieleni. Uczestnicy zajęć przygotują koncepcję zagospodarowania rabaty lub kwietnika roślinami cebulowymi.

Warsztaty

sala ćwiczeniowa Katedry

dr hab. Agnieszka Krzymińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

44

Rozmnażanie roślin do ozdoby wnętrz za pomocą sadzonek pędowych

Rozmnażanie za pomocą sadzonek pędowych to szybka i łatwa metoda pozwalająca powiększyć liczbę roślin doniczkowych. Jej efektywność uzależniona jest od wielu czynników, które uczestnicy poznają na warsztatach.

Warsztaty

sala ćwiczeniowa Katedry

dr hab. Beata Janowska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

45

Rozmnażanie roślin ozdobnych za pomocą sadzonek liściowych

Podczas zajęć będzie można zapoznać się z gatunkami roślin, u których regeneracja pędów jest możliwa w różnych częściach liścia – z ogonka czy z blaszki. Uczestnicy sporządzą sadzonki z całych liści lub z ich części. W podsumowaniu przedstawione zostaną zalety i wady tego typu rozmnażania i znaczenie w praktyce.

Warsztaty

sala ćwiczeniowa Katedry

dr hab. Stanisława Szczepaniak

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

46

Wysiewamy nasiona

Na warsztatach uczniowie będą mogli zapoznać się z bogactwem kształtów, wielkości, barw nasion. Dowiedzą się kiedy i w jaki sposób wysiewa się nasiona roślin ozdobnych.

Warsztaty

sala ćwiczeniowa Katedry

dr inż. Anita Schroeter-Zakrzewska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

47

Dobór roślin doniczkowych do dekoracji wnętrza mieszkalnego

Na warsztatach słuchacze zaprojektują kompozycje z roślin doniczkowych do dekoracji wnętrz, uwzględniając ich wymagania względem światła i wody.

Warsztaty

sala ćwiczeniowa Katedry

dr inż. Piotr Czuchaj

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

 

Katedra  Terenów Zieleni i Architektury Krajobrazu

 

48

Przyozdabiamy przestrzeń naszą wyobraźnią

Projektowanie ogrodów jest to sztuka, która polega na przyozdabianiu przestrzeni wyobraźnią. Każdego roku projektanci na wystawach ogrodniczych prezentują ciekawe projekty ogrodów. Jedną z corocznych imprez jest Chelsea Flowers Show. Na przykładzie prezentowanych na niej założeń można zobaczyć jak powinien wyglądać ogród oparty na zasadach kompozycji i poruszający wyobraźnię. Wszystkie te aspekty zostaną przedstawione podczas krótkiej prezentacji (20 -minutowej).

W dalszej części zajęć zostaną przeprowadzone warsztaty, których celem jest zaprojektowanie ogrodu z wykorzystaniem motywu. Uczniowie zostaną podzieleni na kilka grup. Każda z nich wylosuje zdjęcie, które stanie się punktem wyjścia w procesie projektowym. Końcowym elementem jest powstanie projektu koncepcyjnego ogrodu przydomowego.

Warsztaty – sala ćwiczeń Katedry

dr inż. Anna Dudzińska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

49

Zieleń w mieście, od klinów zieleni do zielonej infrastruktury

Prezentacja obejmuje zagadnienia teoretyczne związane z terenami zieleni w mieście, uzupełnione o przykłady realizacji nowych, spektakularnych terenów zieleni. W ramach zajęć przewidziano także krótkie warsztaty polegające na odkrywaniu klinów i pierścieni na planie miasta. Uczniowie dostają do ręki schematyczny plan miasta. Ich zadaniem jest wcielić się w rolę Władysława Czarneckiego i znaleźć dogodne miejsca dla lokalizacji klinów i pierścieni zieleni zaznaczyć na planie miasta, uzasadnić wybór. Czy da się gdzieś jeszcze wprowadzić zieleń? Omówienie idei zielonej infrastruktury – dachy, ściany, parki kieszonkowe. Przedstawienie ciekawych przykładów zielonej infrastruktury (Park Houtan, Rooftop Haven for Urban Agriculture, High Line Park).

Warsztaty – sala ćwiczeń Katedry

dr inż. Anna Gałecka-Drozda

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

 

Katedra Warzywnictwa

 

50

Montujemy system nawadniania

Systemy automatycznego nawadniania to rozwiązanie dosyć powszechne wśród właścicieli domów z ogrodami. Pozwala ono na stworzenie roślinom optymalnych warunków do wzrostu przy minimalnym zaangażowaniu użytkownika. Systemy automatycznego nawadniania są projektowane i montowane przez profesjonalne firmy, ale dzięki dostępności materiałów do ich wykonania, np. w sklepach ogrodniczych istnieje możliwość samodzielnego zbudowania instalacji nawadniającej w ogrodzie. Aby to zrobić wystarczy poznać kilka podstawowych zasad pozwalających zaprojektować i zmontować system. Podczas warsztatów każdy uczestnik, bądź grupa uczestników, otrzyma zestaw złączek, rur i materiałów uszczelniających z których samodzielnie wykonana mini-instalację nawadniającą. Warsztaty mogą być przeprowadzone zarówno na terenie Uniwersytetu Przyrodniczego jak i w szkole, która wyrazi zainteresowanie.

Warsztaty

sala ćwiczeniowa Katedry lub na terenie szkoły

dr hab. Tomasz Spiżewski

tomasz.Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

51

Grzyby uprawne i sposoby ich rozmnażania

W czasie zajęć będzie można zobaczyć laboratorium biologiczne, komorę uprawową oraz pokój szczepień i poznać sposoby rozmnażania grzybów uprawnych. Uczniowie przeprowadzą samodzielne szczepienie grzybni  na pożywce agarowej umieszczonej w szalce Petriego, zabiorą płytkę do domu, aby obserwować wzrost grzybni.

Warsztaty

sala ćwiczeniowa Katedry

mgr inż. Luiza Dawidowicz

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 2 godz. lekcyjne

 

Katedra Żywienia Roślin

 

52

W czym uprawia się rośliny

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z szerokim asortymentem podłoży wykorzystywanych w produkcji ogrodniczej. Przedstawione zostaną ich właściwości, wady i zalety, przydatność do uprawy danego gatunku roślin. Znajomość charakterystyk podłoży ułatwia właściwy dobór podłoża do uprawy konkretnego gatunku rośliny.

 

Warsztaty

sala ćwiczeniowa Katedry

Dr hab. Maciej Bosiacki i dr inż. Bartosz Markiewicz

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

czas trwania: 1 godz. lekcyjna

 

53

Dieta roślin

Rośliny, tak jak inne organizmy żywe, do swojego życia potrzebują składników pokarmowych. Ale które pierwiastki są dla nich niezbędne? Czym różnią się makroskładniki od mikroskładników? Czy azot jest ważniejszy niż potas, a żelazo niż mangan? Czy selenem, krzemem i tytanem, które nie są składnikami pokarmowymi, możemy poprawiać jakość roślin i ich odporność na stres?

Warsztaty

sala ćwiczeniowa Katedry

Dr hab. inż. Tomasz Kleiber

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

czas trwania: 1 godz. zegarowa

 

Najbliższe terminy

Brak wydarzeń

Prace malarskie studentów AK III ROK

Zaliczenie z Technik Graficznych

Targi pracy 2018