Na Drzwi Otwarte przyjechali Uczniowie z kilku szkół. Spoza Poznania przyjechali Uczniowie z Zespołu Szkół z Szamotuł, Gniezna i Rokietnicy. Poznaniaków reprezentowali Uczniowie z V Liceum Ogólnokształcącego, Zespołu Szkół Budowlanych i Gimnazjum nr 3.
Łącznie odwiedziło nas ponad 120 uczniów wraz z nauczycielami. Każda klasa uczestniczyła w kilku warsztatach lub pokazach, których odbyło się łącznie 20. Przez cały czas trwania Drzwi Otwartych dr hab. Włodzimierz Krzesiński oznaczał zawartość azotanów w liściach sałaty, którą przynieśli uczniowie. Zainteresowanie tematami było tak duże, że musieliśmy łączyć klasy, aby wszyscy mogli uczestniczyć w zaproponowanych zajęciach. W organizację i realizację wydarzenia zaangażowało się około 40 osób: wykładowców, doktorantów, studentów i pracowników nie będących nauczycielami.
O godzinie 9.00 w Sali wykładowej nr 1 uczestników powitał Dziekan WOAK dr hab. Tomasz Kosiada. W krótkiej prezentacji multimedialnej Dziekan zaprezentował Wydział i kierunki studiów. Następnie klasy, pod opieką naszych studentów, udali się na zajęcia. Każda klasa miała przydzielonego opiekuna, dzięki którym przemieszczanie się z sali do sali, z budynku do budynku przebiegało sprawnie i bez zakłóceń.
A czego dowiedzieli się uczniowie przedstawiają poniższe, krótkie streszczenia.
Dr hab. Marek Bunalski i dr Roman Wąsala pokazali jak ciekawa może być budowa morfologiczna owadów, nie tylko tych, które żyją w krajach tropikalnych, ale i tych, które żyją wokół nas. Uczniowie wykonali rozbiór chrząszczy na czynniki pierwsze. W dalszej części warsztatu młodzież miała okazję obejrzeć pod mikroskopem przystosowania morfologiczne owadów w odniesieniu do typów zamieszkiwanych przez nie środowisk oraz rodzajów pobieranego pokarmu.
Dr hab. Krzysztof Górecki i mgr Tadeusz Gronowski przedstawili ciekawostki dotyczące biologii i ekologii chruścików oraz ich praktyczne zastosowanie w bioindykacji. Młodzież miała okazję obejrzeć różne typy „domków” budowanych przez larwy chruścików w kontekście różnorodności zamieszkiwanych przez nie środowisk wodnych oraz zapoznać się ze strategiami polowania tych owadów. W trakcie zajęć pokazane zostały sposoby, dzięki którym można identyfikować różne gatunki, na przykładzie chruścika.
Dr Magdalena Formela, dr hab. Magdalena Rybus-Zając i dr hab. Jan Kubiś udowodnili na żywych roślinach, że poruszają się one przez całe swoje życie i tak naprawdę mają większe możliwości niż nam się wydaje, i tylko z pozoru tkwią tam, gdzie „zapuściły” korzenie. W trakcie warsztatów połączonych z prezentacja multimedialną Uczniowie przekonali się, że rośliny wykształciły wiele zróżnicowanych mechanizmów ruchu, które są odmienne od sposobów poruszania się zwierząt, mimo że pełnią tą samą funkcje.
Nasi Fizjologowie wytłumaczyli ponadto, w jaki sposób światło reguluje procesami wzrostowo-rozwojowymi u roślin. Omówili działanie intensywności światła i barwy światła widzialnego. Przedstawili także światło jako źródło energii fotosyntetycznie aktywnej.
Dr hab. M. Bosiacki, dr hab. T. Kleiber i dr Bartosz Markiewicz opowiedzieli o podstawowych właściwościach fizycznych gleb i podłoży. Uczniowie z dużym zainteresowaniem słuchali o istotnym znaczeniu odpowiedniego napowietrzenia strefy korzeniowej. Poznali ponadto różnice pomiędzy glebą a podłożami mineralnymi i organicznymi.
Dr Magdalena Kluza-Wieloch i dr hab. Magdalena Janyszek-Sołtysiak pokazały jak wygląda świat roślin widziany pod mikroskopem. Uczniowie mieli okazję zobaczyć to, czego nie widać „gołym okiem”. Obejrzeli ziarna pyłku z rodziny Asteraceae, poznali ich budowę i dowiedzieli się jak powstają. Obserwowali także życie jednokomórkowych i kolonijnych glonów, w szczególności bruzdnic i okrzemek. Zobaczyli jak w powiększeniu wyglądają włoski parzące pokrzywy i okrywowe owoców oraz ziarna pyłku.
Dr Marcin Kolasiński zabrał dwie klasy na spacer po Ogrodzie Botanicznym. Uczniowie zobaczyli kwitnienie kilkunastu drzew i krzewów, poznali ich walory ozdobne i użytkowe a także ciekawostki dotyczące uprawy i nietypowego zastosowania.
Dr hab. Zofia Zydlik przedstawiła zasady wykorzystywane przy formowaniu koron szpalerowych (szpaler prosty, łukowy, kratownica). Pokazała jak wyglądają korony rozpinane (świecznik, palmeta włoska, wachlarz). Zwróciła ponadto uwagę na czynniki wpływające na efekt końcowy, ze szczególnym uwzględnieniem terminowego odginania pędów, wyłupywania oczek, uszczykiwania pędów niezdrewniałych, cięcia oraz odpowiednią konstrukcję potrzebną w okresie formowania roślin. Przekonała Uczniów, że drzewa i krzewy są materiałem, z którego można wyczarować ciekawe formy, a jedynym ograniczeniem jest nasza wyobraźnia.
Prof. dr hab. Roman Hołubowicz zaprezentował rośliny warzywne uprawiane w Chinach. W uprawie towarowej jest ponad 130 gatunków. Ponad 270 innych roślin Chińczycy zbierają ze stanowisk naturalnych i zjadają jak warzywa (tak jak u nas szczaw). Ponad 50 gatunków warzyw w Chinach jest wykorzystywanych w tradycyjnej chińskiej medycynie naturalnej. Wiele z nich jest całkowicie nieznanych poza Chinami. Niektóre z nich można uprawiać także w Polsce. W trakcie wykładu Profesor częstował prawdziwą, zieloną herbatą, która dla mieszkańców Kraju Środka ma duże znaczenie ze względu na tradycję, zdrowie i kontakty towarzyskie. Im starsze osoby, tym więcej odwołują się do tradycji i chińskiego niespiesznego życia, opartego na spotkaniach w herbaciarniach i wspólnych posiłkach.
Dr hab. Aleksander Stachowiak zapoznał młodzież z techniką produkcji drzew owocowych. Po krótkim wprowadzeniu multimedialnym pokazał manualnie 2 metody okulizacji (w literę T i na przystawkę) oraz 7 sposobów szczepienia: stosowanie, stosowanie z języczkiem, w klin, w kożuchówkę, w szparę boczną, w rozczep i na przystawkę. Młodzież z dużym zainteresowaniem uczestniczyła w warsztatach i zadawała liczne pytania.
Na zajęciach u dr hab. Aliny Kałużewicz uczniowie dowiedzieli się, że rośliny zielarskie rosną w ich najbliższym otoczeniu, na łące, przy drodze, w lesie, parku. Wiele gatunków ziół jest uprawianych w ogrodach jako przyprawy, a niektóre również pełnią funkcję roślin ozdobnych. Dużą atrakcją dla uczniów była możliwość poznania 10 gatunków roślin przyprawowych, rosnących w doniczkach. Zajęcia zakończyły się degustacją specjalnie przygotowanych naparów z bratka, pokrzywy, mięty, melisy, żurawiny i aronii.
Dr Roman Andrzejak, mgr Patrycja Marciniak i mgr Marcin Wieczyński przedstawili prelekcję na temat mykotoksyn, ich szkodliwości dla zdrowia człowieka oraz zapoznali Uczniów z gatunkami grzybów pleśniowych najczęściej zasiedlających żywność. Zaprezentowali ponadto podstawowe techniki makro i mikroskopowe pomocne w identyfikacji gatunków grzybów wyizolowanych z produktów spożywczych.
Dr sztuki Sylwia Sosnowska uczyła Uczniów rysowania. Zajęcia odbyły się w, specjalnie przystosowanej do tego typu zajęć, sali, w której każdy może poczuć się jak prawdziwy artysta. Forma, konstrukcja oraz struktura form organicznych i nieorganicznych stała się pretekstem do wprowadzenia w podstawowe problemy kompozycji, perspektywy, proporcji; analizy linii i waloru; technik rysunkowych. Pani Doktor poruszyła zagadnienia form naturalnych w kontekście bioniki; inspiracji naturą w projektach Santiago Calatravy, Alvara Aalto, Jarosława Kozakiewicza oraz konceptualnej architektury krajobrazu.
Dziękuję wszystkim Uczniom i Wychowawcom za przybycie, a moim Koleżankom i Kolegom oraz studentom i doktorantom – za pomoc w organizacji.
Beata Janowska